Menu

Slapen

Slapen

Slapen

Met deze 5 tips kan jij een fijne nachtrust tegemoet zien! En dat is belangrijk. Slapen is de manier voor het lichaam om te herstellen. Maar wist je ook dat je met minder slaap vatbaarder wordt voor griep? Dat te weinig slaap resulteert in een verminderde weerstand?

In een onderzoek naar de relatie tussen slaap en vatbaarheid voor virussen in 2009, zien onderzoekers dat deelnemers aan het onderzoek 3/6 keer zoveel kans hebben om verkouden te worden als ze tekort slapen of niet lekker slapen.

Dat geeft te denken toch? Kunnen we allemaal wat aan doen: Slapen. En het is een heel goede manier om ons te wapenen tegen het Corona-virus.

En er zijn meer voordelen! Ons humeur wordt beter met goede slaap, we vallen af tijdens onze slaap en hebben minder snaai-zin. We kunnen helder nadenken en ons beter concentreren; iets waar we vast zeker in deze spannende tijd ons voordeel mee kunnen doen.

 

Yin en Yang

We zijn het vergeten sinds dat we licht kunnen maken. Maar als we goed kijken naar de natuur dan kunnen we zien wat een natuurlijk dag- nachtritme is. We kunnen actief met de dag starten bij zonsopkomst. De natuur ontwaakt ook. Bloemen gaan open, dieren komen tot leven. Onze spijsvertering wordt weer actief.

De energie van ons lichaam volgt het bloed. Overdag wordt dit naar de spieren, pezen en hersenen gestuwd. In de nacht trekt het bloed naar binnen, om organen te voeden. Het moge dus duidelijk zijn dat de slaap geen inactieve periode is. Maar superbelangrijk om je van binnenuit sterk te maken!

 

Wat kun je zelf doen voor een goede nachtrust?

  1. Rust, reinheid en regelmaat.
  2. Laat je lichaam vast wennen aan een andere energie.
  3.  Eet niet te veel en te laat.
  4. Ik had al de suggestie gedaan voor een rustgevend theetje en laat koffie en alcohol staan.
  5. Probeer ademhalingsoefeningen of een meditatie om lekker te ontspannen.

 

Rust, reinheid en regelmaat.

Vreselijk saai idee misschien. Maar wel supergezond en het werkt! Je lichaam houdt van structuur en ritme. Probeer dus dezelfde tijdstippen naar bed te gaan. En dezelfde tijden op te staan.

 

Dim de lichten en zet de tv uit

Laat je lichaam vast wennen aan een andere energie. Dim de lichten wat. Doe alvast je televisie uit. Kijk niet meer naar de mobiel. Het fijnste is om hier een vast klein ritueel van te maken. Pak bijvoorbeeld dat lekkere rustgevend theetje erbij.  Sluit je dag ook in gedachten af.

 

Eet niet te veel en niet te laat

Om je lichaam te helpen kan bepaalde voeding beter laten. Eet bijvoorbeeld niet te veel en te laat. Je wilt immers niet het natuurlijk ritme verstoren. EN het natuurlijk ritme bepaalt dat het bloed bedoeld is om naar binnen te trekken en organen te voeden. Dat lukt beter als onze spijsvertering niet actief aan het werk moet, waarbij ook bloedvoorziening nodig is.

 

Laat koffie en alcohol staan

Ik had al de suggestie gedaan voor een rustgevend theetje. Dit heeft ook alles te maken met dat je koffie en alcohol beter kunt laten. Ze verstoren de nachtrust, waardoor de slaap minder effectief wordt.

 

Doe een ademhalingsoefening of meditatie om te ontspannen

Piekeren is een soort van verstoorde spijsvertering van de emoties. Onze gedachten blijven malen in ons hoofd maar verteren doen we ze niet. Het leidt vaak tot niets en niemand heeft er baat bij. Zeker jij niet! Als je hier vaak last van hebt is het een goed idee om ademhalingsoefeningen te doen. Een meditatie te doen waar jij lekker bij ontspant.

Geen reactie's

Geef een reactie