Kruiden

geneeskunde

Je kunt je voorstellen dat er kruiden zijn die energie geven, slijm oplossen, laten plassen of poepen, etc. De werking van kruiden wordt medebepaald door de smaak en de eigen karakteristieken. In een formule worden kruiden gecombineerd om tot het beste resultaat te komen.

Een kruidenformule is niet te vergelijken met een voedingssupplement. Je gebruikt kruidenformules om je lichaam weer in balans te brengen. Het is dus niet zo dat je een werkzame formule voor altijd hoeft te nemen. Een werkzame formule leidt er toe dat het lichaam zichzelf weer kan herstellen.

Door de kruiden in bepaalde verhoudingen te combineren, zijn ze voor vele aandoeningen inzetbaar. Ook bij moeilijke behandelbare aandoeningen, zoals huidaandoeningen of reuma, kunnen kruiden pijn verlichten.

Om het gemakkelijk te houden, wordt de formule door de apotheek bij jou thuisbezorgd.

Bij allergieën of medicijngebruik wordt er evenals bij een reguliere apotheek gewaakt voor (ongewenste) interactie. Samen zorgen we ervoor dat het allemaal veilig blijft.

Kruiden worden helaas niet vergoed. Deze worden in rekening gebracht door de apotheek. De kosten hiervan lopen uiteen van 30 euro tot 90 euro per maand. Doorgaans wordt gestart met een kruidenformule voor 2 weken.

kruiden versus homeopathie

Homeopathie werkt op basis van verdunningen. Kruidengeneeskunde op basis van concentraten. Het is wijs een goede therapeut te consulteren en niet zelf te dokteren. De uitspraak: baat het niet dan schaadt het niet, gaat bij kruiden niet op! Gebruik je bijvoorbeeld een afdrijvende formule wanneer er al droogte klachten zijn, vererger je het probleem. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld dat zoethout de bloeddruk kan verhogen. Zorg en aandacht is van wezenlijk belang.

Tot slot: Er is geen 1 pil, of 1 potje kruiden dat helpt voor iedereen. De formule wordt uitgeschreven door de therapeut en afgestemd op de oorzaak en symptomen van jouw klachten.

Kruiden werken bij

Allergieën

Voedsel, huisstofmijt, huisdieren, pollen

Gewrichten

Stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, spier of persklachten, kramp, nek- en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie, herstel na orthopedische operaties.

Gynaecologie

Menstruatieklachten, premenstruele klachten, overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, verminderde vruchtbaarheid, begeleiding van IUI/IVF/ICSI-traject.

Interne klachten

bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingsproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk, schildklieraandoeningen, diabetes, overgewicht.

Keel, Neus, Oor

(chronische) neusverkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking, allergische verkoudheid, hooikoorts, oorsuizen, hoest, heesheid, kiespijn, tandvleesproblemen, bittere smaak in de mond

Slaapproblemen en rusteloosheid
Spijsvertering

Misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, maagpijn, galaandoeningen, diarree, constipatie, buikpijn, prikkelbaar darm syndroom

Urineweginfecties of incontinentie
Zenuwstelsel

Hernia, doof gevoel, zenuwontsteking/pijn, whiplash, ischias

Zwangerschapsklachten

Misselijkheid, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na de bevalling

Ervaringen

Door de kruiden die ik voorgeschreven gekregen heb van Merel heb ik nu geen pijn van mijn reuma en spasmofilie en begint mijn lichaam te herstellen van de bijwerkingen van mijn pillen.

Kamelia

Klacht: Reuma

Na 2,5 jaar met onderzoeken en revalidatie, onverklaarbare pijnen, verkrampingen en stijfheid in mijn onderrug en heupen, zijn nu de klachten bijna verdwenen. Dankjewel!

Sandra

Klacht: Stijfheid en onverklaarbare pijn