Acupunctuur

Bij acupunctuur worden dunne naaldjes geplaatst op zogenaamde acupunctuurpunten (of pijnpunten). Elk acupunctuurpunt kent zijn eigen acties en indicaties.

Acupunctuur is een goede keuze voor pijnbestrijding!

Hoe werkt het? Acupunctuur werkt op de zenuwgeleiding in het lichaam. In het pijncentrum in de hersenen komen daadwerkelijk minder pijnprikkels aan. Tegelijkertijd worden er meer  lichaamseigen pijnstillers en ontstekingsremmers actief.

Voorafgaand een een behandeling is er een vraaggesprek en worden de tong en pols beoordeeld. Dit samen geeft een beeld over de oorzaak en de symptomen van de klacht.

Onderzoek

Er is nog veel te leren over  acupunctuur. Onderzoeken en studies onderschrijven  wel de werkzaamheid ervan.

In onder andere de studie: “acupuncture for chronic pain; an update and critica overview” (2017) in het blad Current Opinion in Anesthesiology,1. concludeert men dat er steeds meer bewijs is dat acupunctuur een effectieve behandeling is voor:

chronische rugpijn
nek- en schouderklachten
kniepijn
hoofdpijnen, etc.

Acupunctuur werkt bij

Allergieën

Voedsel, huisstofmijt, huisdieren, pollen

Gewrichten

Stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, spier of persklachten, kramp, nek- en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie, herstel na orthopedische operaties.

Gynaecologie

Menstruatieklachten, premenstruele klachten, overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, verminderde vruchtbaarheid, begeleiding van IUI/IVF/ICSI-traject.

Interne klachten

bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingsproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk, schildklieraandoeningen, diabetes, overgewicht.

Keel, Neus, Oor

(chronische) neusverkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking, allergische verkoudheid, hooikoorts, oorsuizen, hoest, heesheid, kiespijn, tandvleesproblemen, bittere smaak in de mond

Slaapproblemen en rusteloosheid
Spijsvertering

Misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, maagpijn, galaandoeningen, diarree, constipatie, buikpijn, prikkelbaar darm syndroom

Urineweginfecties of incontinentie
Zenuwstelsel

Hernia, doof gevoel, zenuwontsteking/pijn, whiplash, ischias

Zwangerschapsklachten

Misselijkheid, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na de bevalling

Ervaringen

Na verschillende geneeswijzen te hebben geprobeerd om van migraine af te komen, heb ik na de eerste acupunctuur behandeling door Merel al sinds 7 weken geen medicatie hiertegen hoeven in te nemen. Dit is voor mij ongekend, want ik had wekelijks medicijnen nodig. Ik ben hier heel blij mee!

JJ.v.K.

Klacht: Migraine

Ze heeft een professionele houding en weet waar ze over praat en wat ze doet. Door haar nuchtere en gezond kritische benadering wordt acupunctuur uit de zweverige alternatieve hoek gehaald.

K.d.G.

Klacht: Last van zijn rug